Hela Sverige poddar

HELA SVERIGE PODDAR

stefanhelm2

Från Ystad i söder till Haparanda i norr. I dag görs det podcaster överallt. Antalet lyssnare ökar för varje dag som går, och de som når allra flest hyllas som rockstjärnor. Men hur blev det så här? 

 

Text och foto: Christian Möller

 

Symbol Stycke ny

På kvällen den femte juni 2014 är Globen helt fullsatt.

Lamporna släcks och ett välkänt hårdrocksriff dånar ur högtalarna.
Jublet stiger.
Strålkastarljuset riktas mot en ensam man som kryssar fram mellan stolarna på golvet samtidigt som han börjar sjunga på den första versen.

- Say your prayers, little one. Don’t forget, my son. To include everyone.

Låten är Metallicas ”Enter Sandman” och mannen är Fredrik Wikingsson.
När låten är slut står han ensam på den fyrkantiga lilla scenen mitt på golvet och pustar ut.
- Otroligt. Ni är alltså nu väldigt många som är redo för 90 minuters knastertorrt prat. Av två medelålders, kritvita, ofta kränkta, mediemän. Finns det något omodernare?
Jublet stiger igen.
- Han har krävt att få göra en egen entré i kväll. Jag är inte säker på att det blir lyckat, men jag tycker ändå att han ska få göra den. Här är han, mannen som blivit ansiktet utåt för mental ohälsa i det här landet. Min bästa vän, Filip Hammar.
”Enter Sandman” dundrar igång igen, och en två meter hög pillerburk rullas in på golvet av tre kvinnor utklädda till sjuksköterskor. Ur burken kliver Filip, till kvällens dittills största jubel.

- Då säger vi välkomna till Filip och Fredriks tvåhundrade podcast live från Globen.

Strålkastarna riktas mot en trappa på läktaren där en man vid namn Linus Lindholm står. Han börjar sjunga:

- På torsdag är det podcast igen. Jag har väntat hela veckan. På torsdag är det podcast igen med Filip och Fredrik.

Lindholms röst och det svängiga dansbandskompet är välbekant för alla som hört podden tidigare.

Därefter följer en stjärnparad, där ett antal kända artister får göra var sin tolkning av signaturmelodin:
First Aid Kit dyker upp på storbildsskärmen och bjuder på gitarrspel och stämsång.
Markus Krunegård tar över på läktarplats.

Lill Lindfors dansar upp på scenen och gör en bossa-nova-variant.

Och Timbuktu avslutar med en Paul Simon-insprirerad upptempoversion.

Symbol Stycke ny

Bland de 16 592 i publiken den kvällen satt Stefan Helm och Emil Drougge. Och nästan ett år senare sitter Stefan hemma i sin lägenhet i Vasastan i Göteborg och minns tillbaka.

- Det var jäkligt kul när de slog publikrekordet, säger han.
- De spelade den där Metallica-låten, och visade hur publiksiffran tickade uppåt på storbildsskärmarna. Först gick de förbi Påven som låg tvåa, och sedan tickade det långsamt upp mot Metallicas rekord. När de gick förbi så jublade alla och det sköts raketer och grejer.
- Sedan var det ju lite extra kul för oss eftersom vi hade med honom i vår podd bara några veckor tidigare. Vi hejade lite på dem och ville att det skulle bli bra.

”I början kändes det häftigt att vi nådde 50 personer. Då förstod vi att det var fler än bara våra vänner och bekanta som lyssnade”

Just det. 
Stefan och Emil har en egen podcast. 
”Quizpodden” beskrivs av upphovsmännen själva som en frågesport i poddformat. 
Stefan, som annars arbetar som personlig tränare, och Emil, som studerar till ljudtekniker i Stockholm, ställer helt enkelt frågor till varandra. Den som svarar rätt får poäng, och den som får flest poäng vinner.
Lyssnarna får följa med i resonemangen, glädjas när det blir rätt och sörja när det blir fel.
Eller tvärtom, för den skadeglada

De har gjort podden i drygt ett år (första avsnittet släpptes i januari 2014) och har enligt Stefan själv omkring 50 000 lyssnare i dag.
- I början kändes det häftigt att vi nådde 50 personer. Då förstod vi att det var fler än bara våra vänner och bekanta som lyssnade, säger han.

Sedan dess har Quizpodden hunnit hamna på Itunes topplistor, gästas av kändisar, och plockas upp av Acast, den nya plattformen som erbjuder lyssnarna att ta del av extramaterial i from av länkar, bilder och videoklipp samtidigt som de lyssnar på podden.

- Acast hörde av sig till oss precis när de skulle dra igång i Sverige. De tyckte att vår podd passade bra med deras app. Det skulle vara reklam med, och det tyckte vi lät bra. De pengarna kunde ju täcka en del av de kostnader vi lagt ut på mikrofoner och resor och sånt, säger Stefan och tillägger:

- Det är inte så att vi står och vaskar champagne på Ibiza, direkt. Men det ger oss i alla fall en möjlighet att fortsätta göra podden.

Stefan reser sig från bordet för att hämta sin mikrofon.

Det närmar sig inspelning.

För att podden ska bli så underhållande som möjligt att lyssna på har de satt upp två regler som de måste hålla sig till när det gäller själva frågesporten. 

Den första är att det måste gå att resonera sig fram till svaren på frågorna. 

Den andra är att det är förbjudet att passa.
Sedan en tid tillbaka har de också bestämt att ha med någon form av personlig anekdot i varje avsnitt. Både Stefan och Emil var länge ganska obekväma med att lämna ut sig själva (i de första avsnitten sa de inte ens vad de hette) men de har märkt att lyssnarna gillar att få en liten inblick i deras privatliv då och då, så därför försöker de bjuda på det.

IMG_8193_klarIMG_8188

Extramaterial

Här kan du höra Stefan berätta om sina favoritpoddar och om varför  poddar har blivit så populärt.

      Stefan Helms favoritpoddar

      Stefan om poddtrenden

Stefan kommer tillbaka till bordet och kopplar in mikrofonen i datorn.
Han öppnar Skype. 

Och så startar han ett litet tilläggsprogram som gör det möjligt att spela in samtalet.

- Det här är allt jag behöver, säger han.
- Sedan sparar jag bara min ljudfil och skickar över den till Emil som klipper ihop det.

Symbol Stycke ny

Detta är en viktig anledning till att podcasttrenden har blivit så stor. Att det inte krävs någon avancerad teknik. Det tror i alla fall Erik Lindelius. 

Han är medieforskare vid Umeå universitet.
Och har en podcast.

”Mediespanarna” görs sedan i augusti 2011 av honom och hans forskarkollega vid Umeå universitet, Jesper Enbom. I podden diskuterar de medier och deras roll i samhället, oftast på tu man hand men ibland med inbjudna gäster.
- Det går sällan att peka på en enskild förklaring när någonting plötsligt blir så populärt som poddarna blivit i dag, säger Erik Lindelius.
- Men teknikutvecklingen är definitivt en av dem. Förr hade mobiltelefonerna vanliga radiomottagare, men med Ipoden och senare Iphonen fick de en hårddisk som man kunde ladda ner filer till. Och ett mycket mer användarvänligt grafiskt gränssnitt.

 

"Innan 2012 gick det att hålla koll på poddarna, men då började de bli för många för det."

- Sedan fick prylarna 3G och 4G och trådlösa nätverk spred ut sig över landet, samtidigt som all teknik blev billigare. I dag kan i princip vem som helst köpa sig en hyfsad dator och en mikrofon och börja spela in. Man kan faktiskt till och med spela in på en smartphone.

Även de sociala mediernas genombrott har påverkat, säger Erik Lindelius. Förr var det i princip bara de stora mediesajterna, som SVT och SR, som hade besökare på nätet. I dag kan vem som helst nå ut via Twitter.

- Sedan är själva formatet en förklaring i sig också, fortsätter han.
- Att inte behöva förhålla sig till en tablå är ju en jättefördel för poddarna. Man kan lyssna när man vill och det man lyssnar på får ta sin tid. Jag tycker faktiskt att många poddar är i längsta laget i dag, men många uppskattar att få höra människor prata till punkt. Det blir nästan som att tjuvlyssna på ett samtal ute på stan. Man upplever att man blir vän med dem man lyssnar på.

IMG_8244_klar IMG_8248_klar

När började allt, då?
Något definitivt startdatum för poddtrenden är tyvärr svårt att sätta.

Den tekniska definitionen av en podcast (”en länk till en ljudfil som publiceras i ett RSS-flöde”) har funnits sedan början av 2000-talet.

När Apple sedan lade till en podcast-funktion i Itunes 2005 gjordes poddarna tillgängliga för den breda massan.

2006 startade tjänstedesignbyrån Daytona Svenska poddradiopriset, som ger poddlyssnare i Sverige möjlighet att nominera och rösta på sina favoritpoddar i ett antal kategorier. Men de flesta priser gick då till vanliga eftersändningar av Sveriges Radios program.

Det dröjde egentligen till 2010 när Filip och Fredriks podcast hade premiär innan folk började få upp ögonen för det nya mediet.

Och den riktiga explosionen kom ännu senare.

- Jag upplevde att det tog fart ordentligt 2012, säger Erik Lindelius.
- Innan dess gick det att hålla koll på poddarna, men då började de bli för många för det. Alex och Sigge kom då. Fredagspodden med Hannah och Amanda, En varg söker sin pod med Liv Strömquist och Caroline Ringskog, Värvet…

Och sedan dess har det bara fortsatt. 
Hösten 2014 kom Serial - en amerikansk dokumentärpodd om en gammalt mordfall. Den blev snabbt världens mest lyssnade podcast, och i år har den fått svenska efterföljare. Aftonbladet gör Fallet och två före-detta Sveriges Radio-medarbetare gör Spår.

I år har också en av Sveriges största filmstjärnor börjat podda. Mikael Persbrandts I am hade premiär i april och hans blandning av prat, poesi och sång väckte stor uppmärksamhet. Eric Schüldt i Gomorron Sveriges Kulturpanel gick till och med så långt som att kalla den för en ny konstform.

Erik Lindelius igen:

- Det händer fortfarande ibland att jag hör folk kalla podcaster för trams som kommer att dö ut, men det tror inte jag. Det här är ett nytt tekniskt format som helt enkelt är bättre än radio. Och det kommer inte dö ut förrän nästa format, som är ännu bättre, kommer.

Symbol Stycke ny

I Stefan Helms lägenhet i Göteborg pågår inspelningen av Quizpodden för fullt. ”Vilket företag skapade Bluetooth?” och ”Vilken bok inleds med orden ’Kalla mig Ismael’?” är några av de frågor som Emil får klura på den här gången. Och så bjuder de lyssnarna på en nyhet:

Från och med i dag ska Quizpodden komma ut två gånger i veckan. Både på onsdagar och söndagar.

Ingen podd-död i sikte än, alltså.

Tvärtom.

Och torsdagarna tillhör återigen Filip och Fredrik.

Den stora avslutningsföreställningen i Globen var bara ett avsked till deras podd ”i sin nuvarande form”.

Det visade sig betyda ”på svenska”.

Nu är det ”The Filip And Fredrik Podcast” som gäller.
På engelska.

Med fler lyssnare än någonsin.  kontextruta

Comments are closed