Kvinnliga filmskapare

KVINNOR I DEN SVENSKA FILMHISTORIEN

Bakom varje framgångsrik man står en kvinna lyder ordspråket. Och att kvinnor i historien av normer eller förväntningar varit tvungna att stå i skuggan för att låta sin man ta all cred är en sorglig verklighet. Men det har också funnits många kvinnor som stod längst fram, i den svenska filmhistorien ett helt gäng. Något som Svenska Filminstitutet uppmärksammar med sitt pågående projekt Nordic Women Film. Kontext listar några av de mest betydelsefulla filmkvinnorna från 1910 fram till i dag.

 

Text: Erik Göthlin

Symbol Stycke ny

Karin Swanström (1893-1942) Var samtida med stumfilmstidens ”gigant” Victor Sjöström och regisserade fyra stumfilmer under 1920-talet. Perioden hade många verksamma kvinnor, både regissörer och manusförfattare, medan 30-, 40-, och 50-talet blev tre svarta decennier för jämställdheten.

 

Mai Zetterling (1925-1994) När Mai Zetterlings debutfilm Älskande par kom 1964 hade endast fyra filmer regisserats av kvinnor de senaste 30 åren (!). 1968 kom Zetterlings uttalat feministiska film Flickorna som fick Expressens recensent att likna filmen vid ”förstockade menstruationer”. Efter filmen fick Zetterlings karriär en rejäl törn som hon aldrig riktigt repade sig från.

 

Marianne Ahrne (1940-) Först under 1970-talet började kvinnor få allt mer konstnärliga positioner inom filmen. Marianne Ahrne fick en guldbagge för sin film Långt borta och nära 1976 som Bergman kallade ”ett mästerverk”. Innan spelfilmen gjorde hon mycket dokumentärfilm för TV. En genre många andra kvinnor verkade i, som Birgitta Svensson och Sonja Döhre.

Mai Zetterling. Arkivbild: Wikimedia Commons

Mai Zetterling. Arkivbild: Wikimedia Commons

Suzanne Osten. Pressbild: Christopher Mair/Svenska Filminsitutet.

Suzanne Osten. Pressbild: Christopher Mair/Svenska Filminsitutet.

Suzanne Osten (1944-) Är kanske mest känd som teatermänniska men har också gjort mycket film. Hennes mest kända film Bröderna Mozart från 1986 vann hon regipriset för vid Guldbaggegalan. Det var också den film Olof Palme såg på bio samma kväll som han blev mördad. Hennes bästa filmer utgavs nyligen i en DVD-box.

 

Mia Engberg (1970-) Har profilerat sig som en normbrytande dokumentärfilmare som skildrat militanta veganer, homosexuella skinheads och transsexualitet. Var också producent för den feministiska porrsamlingen Dirty Diaries och vann en bagge för sin senaste film Belleville Baby förra året.

Anna Odell (1973-) Väckte debatt med sitt konstprojekt Okänd kvinna där hon iscensatte en psykos för att bli intagen och på så sätt kunna skildra psykvården. Nästan lika omtalad blev debutfilmen Återträffen som utforskar ett ämne vi alla berörs av – mobbning. Lovande filmregissör.

 

Gabriela Pichler (1980-) Hennes debut Äta sova dö slog ned som en bomb när den kom 2012 för sin både realistiska och poetiska skildring av den skånska landsbygden och dess människor. En film som tillförde ett tydligt arbetarklassperspektiv till den svenska filmen (och kulturen) som vanligtvis skildrar medelklassen i storstäderna.

Gabriela Pichler. Pressbild: Gabriela Pichler/Anagram

Gabriela Pichler. Pressbild: Gabriela Pichler/Anagram

Comments are closed